yosofine

skavsår och trånga förpackningar

För någon vecka sedan när jag var hemma hade jag ett samtal med en av mina vänner från den tiden. Vi pratade om hur det kändes att växa upp under den tiden. Hur det påverkade vår självbild och vår Gudsbild. Men också hur det påverkade vår bild av vår egen kristenhet. Hur heta vi egentligen var som kristna.

Och tyvärr var det ganska ofta så att vi kände oss urusla på det där med att vara kristen. På sätt och vis är det inget fel i det. Vi bör aldrig någonsin känna oss nöjda med vårat trosliv, vi bör alltid sträva efter att nå djupare ned i Guds rikes mysterier. Men det här handlar om något helt annat.

Vi kände oss urusla på att vara kristna utifrån den mall, det koncept och den Gudsbild som blivit skapad av människor och som vi trodde var det enda sättet att uttrycka vår tro på. Och när livet inte är så där jublande glatt och när ångesten inte försvinner hur mycket vi än tror och ber. Vems fel är det då? Och när vi går till kyrkan för att få svar och söker våra ledares uppmärksamhet och möter klämkäcka personer som bara vill chilla och äta ostmackor. Hur ska man då förstå att det finns mer? Vem ska berätta det?

Vi pratade om det här med att vara kristen och jag berättade om mina erfarenheter. Om mina insikter om det jag tycker är viktigt för min kristna tro och hur det tar sig uttryck i min vardag. Och helt plötsligt verkade det som att en ny värld öppnades. Med möjligheter som tidigare inte existerat. Att Gud var större än alla de där erfarenheterna. Att Gud var större än den där Gudsbilden. Att vår tro räknades och att det vi kände i våra hjärtan både som tonåringar och i samtalet var berättigade känslor.

Jag skulle vilja kalla det skavsår. Jesus som bor i hjärtat skaver mot den kristna kulturen och alla traditioner som gjort lådan för trång. Och när ingen berättar att vi människor byggt en för liten låda att sätta vår Gud i. Hur ska vi då veta att det är Gud som gör att vi känner så? Carl-Henric Jaktlund har skrivit en läsvärd bok som heter ”Jesus gick vidare och kyrkan står kvar”. Den handlar om precis det här. Och jag kommer tjata om boken och om det här ämnet så länge jag lever. För Gud är större än vår uppfattning om Honom. Och vi stänger vägarna att nå Honom på för människor när vi inte vågar slå ned väggarna som vi byggt upp.

Och vi är många med skavsår som inte förstår. Därför skriver jag. Så du ska veta att du inte är ensam och att du är kallad att följa din frälsare trots att det tar emot även i sammanhang där man trodde det skulle vara som lättast att tro. Det är inte alltid så. Men Gud är god ändå!

Annonser
This entry was published on 14 januari, 2011 at 22:11 and is filed under Ledarskap. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

4 thoughts on “skavsår och trånga förpackningar

  1. sant!

    ibland tänker jag när jag förbereder predikan eller skall ha själavårdsamtal att ” vi måste inte kliva genom pepparkaksformen..alla gubbar ser ut såhär alla damer såhär.. ” ingen tjänar på det.
    kramen!

    • haha ja det är så sant! Om Gud nu skapade oss så olika så måste ju bilden av Gud se lite olika ut beroende på vem det är som ser på Honom. Och Han måste ju vara stor nog att kunna ta emot allas blickar samtidigt. Det är också en hisnande tanke. Hur stor är Han egentligen den här Guden jag tror på?!!

  2. Hej!
    Hittade dig på UnderbaraClara. Jag tycker om när jag hittar fler som skriver om sina tankar om tron på Gud. Jag gillar ditt inlägg om bönen där.

    Jag har också tänkt mkt på hur vi förminskar Gud. Det är så mycket som jag tänker och känner som gör Honom mindre, och sedan jag började ta Gud på allvar och prata med Honom varje dag och lyssna på honom så inser jag att jag kan inte säga HUR stor Han är. Han övergår mitt förstånd, och är samtidigt det bästa som hänt mig.

    Mvh Maine

    • Hej Maine!
      Kul att du hittade min blogg och gillade det du läste! Ja det är så härligt när man inser att Gud är större än vad jag kan förstå. Frid Josefin

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: