yosofine

Domsöndag och vi påminns om att Jesus kommer snart…

…och om Han gjorde det skulle vi vara nöjda med vår insats då?

Idag är det Domsöndag och vi får påminna oss om att Jesu återkomst är nära. Och i och med den också domen.

Under de senaste veckornas hetska teologiska debatt har jag sörjt vårt beteende. Hur vi försöker läxa upp varandra i vem som har mest ”rätt” tro. Hur vi försöker nåla fast varandra i olika hörn och framför allt främja oss ifrån varann och mena på att ”i alla fall jag är på rätt väg”. Jag gör likadant. Allra senast just precis i min hjärna när jag funderade på vad det var jag skulle skriva. Jag ville skriva hur den ena eller andra sidan tappat ”DET” i sitt förhållande till Gud och kyrka. MEN, och detta kan inte sägas för många gånger, jag tror att det är fullständigt ointressant för Gud vad jag tänker och tycker om andra troende och traditioner. Jag tror att Han vill att jag ska älska mina syskon så som Han älskar dem. Jag tror inte Han är intresserad av vilken teologisk hållning jag har i olika ämnen. Jag vet att Han är intresserad av mitt hjärtas överlåtna kärlek och min vilja till omvändelse till Honom. Jag tror det finns en fara i teologiska debatter därför att jag kan prata bort något som är tänkt att sjunka in. Men jag tror det är viktigt att leva med en god teologi som grund. Jag är teologiskt utbildad vid ett universitet och är oerhört tacksam för de åren då jag kunde lägga en grund som är stabil genom livets alla upp- och nedgångar. Vi behöver lärare som forskar i teologin och bibeltexten och på olika sätt kan hjälpa oss att få en ännu större bild av Gud. Det är ett arbete som kommer hålla på till ändens tid. Därför att Gud är större än vad vi kan förstå.

Jag tror att vi har vårt fokus på helt fel saker. Om jag verkligen levde med vetskapen att Jesus kommer snart. Skulle jag då egentligen ta mig tid att locka mitt hår och leta efter exakt nyans på läppglans? Egentligen? Om jag verkligen levde med vetskapen om att Jesus kommer snart skulle jag välja att lägga 2-4timmar om kvällen framför tv-apparaten eller datorn (tittandes på samma strunt).  Om jag verkligen verkligen levde med vetskapen?

Jag tror det är viktigt att söka något som är hållbart ur ett längre perspektiv. Därför tror jag det finns en poäng att hitta vila i vardagen. Jag tror det är viktigt att vara en god vän, förälder eller arbetskamrat. Jag tror det är viktigt att tänka på min hälsa och jag tror att det är viktigt att få unna sig något så man känner sig fin osv.  Martin Luther lär ha sagt ”Om jag visste att jorden skulle gå under i morgon skulle jag ändå plantera mitt äppelträd i dag.” Men har vi låtit det perspektivet ta över? Jag tror på balans, jag tror på att ha ett vardagsliv som lever ut min tro på ett hållbart sätt. Jag tror inte Gud vill att vi ska bränna ut oss för Hans rike, så bråttom är det inte. Men skulle jag vara nöjd med min insats för Guds rike om Jesus kom tillbaka idag?

Det känns viktigt att lyfta fram den här meningen ur det Wilkerson talade om till oss kristna ”Jag kan uppleva hur de evangeliska kyrkorna i Sverige försöker gå till rätta med andra kristna i ert land. De anklagas för att sakna Guds kraft. Men det är inte rätt att göra så. Även de evangeliska kyrkorna har förlorat sin kraft på grund av håglöshet och passivitet.”

Jag tror dessa ord är mer relevanta än någonsin. Vår svenska frikyrkohistoria är fullständigt sprängfylld med historier om hur vi gått tillrätta med varandras tro och ställt varandra innanför eller utanför. Det är inte relevant i Guds rike! Vårt engagemang borde ligga hos dem som överhuvudtaget inte har hört något istället för att tjata på dem som redan är övertygade (fast inte på samma sätt som just jag är övertygad). Jag tror vi tappar styrfart i vårt arbete att breda ut Guds rike och jag tror att vi går miste om styrkan i att vara syskon. Och det smärtar mig att vi inte (att jag inte) kan ta detta på större allvar. Så därför har jag idag utmanat mig själv att inte slå på tvn de kommande veckorna utan att lägga mer tid till bön och reflektion. Den lilla fastan inför jul passar bra som årlig påminnelse om Jesu snara återkomst och hjälper mig att sålla bland mina prioriteringar.

Här är videon med hela Wilkersons tal. Jag tror det är väl spenderad tid att lyssna på denna. tv-interPLAY // David Wilkerson i Filadelfiakyrkan.

Annonser
This entry was published on 25 november, 2012 at 12:11 and is filed under Existentiell hälsa, Omvärlden. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: