yosofine

den dagliga läsningen

Jag försöker läsa andaktsbok, i synnerhet när det känns som jag vandrar i en öken eller känner mig rådvill. Då är den dagliga läsningen så värdefull. Häromdagen ramlade den här andaktsboken ut ur min bokhylla och jag började läsa i den. Den har ett gammalt språk men så otroligt värdefullt innehåll. Den handlar om JESUS KRISTUS som David Hedegård skriver i förordet men det är inte han som skrivit boken. Det är bibelord och tänkvärda ord av andra som gått före som C. O. Rosenius, Waldenström, Martin Luther, Agustinus, Thomas A Kempis och många många till. De som gått före i den andliga vandringen har ofta mycket att lära oss om livet och hur vi ska möta det tillsammans med Gud. Det är ofta tröstande tycker jag att känna igen sig i en känsla och få tydlig vägledning hur man ska hantera det man befinner sig i. De andaktsböcker jag läst har haft just den funktionen hos mig.

Tänkte jag skulle skriva ned dagens andakt här. Det är på vacker gammalmodig svenska så du får använda alla sinnen för att ta in texten!

”Offren rätta offer och förtröstan på Herren. Ps 4:6
Skriften visar oss tvenne offer, som äro Gud behagliga. Det första kallas ett tack- eller lovoffer, när man lärer Guds ord rent, predikar, hörer, med tron mottager och bekänner det, och av hjärtat tackar, prisar och lovar Gud för de outsägliga välgärningar som därigenom erbjudas oss och i Kristus bliva oss skänkta. Därom talar Ps 50:14 ”Offra lovets offer åt Gud” och i vers 23 ”Den som offrar lovets offer han ärar mig” och Ps 118:1 ”Tacka Herren ty han är god, ty Hans nåd varar evinnerligen” och Ps 103:1 ”Lova Herren min själ, och allt det i mig är Hans heliga namn. Lova Herren, min själ, och förgät icke, vad gott Han har gjort.”

Det andra offret sker, när ett ängsligt och bedrövat hjärta i allahanda anfäktningar och ord tager sin tillflykt till Gud, i en rätt tro anropar Honom, söker hjälp hos Honom och lider med tålamod. Ps 118:5 ”I mitt trångmål åkallade jag Herren, och Herren svarade mig och ställde mig på rymlig plats”. Ps 56:19 ” De offer som behaga Gud äro en bedrövad ande, ett bedrövat och förkrossat hjärta skall du, Gud, icke förakta.” Martin Luther

This entry was published on 19 april, 2014 at 11:49 and is filed under Existentiell hälsa. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: