yosofine

del 3: goda rutiner

Psalmisten hade rutiner som hjälpte honom när det blev tungt. Och det tar oss till den sista punkten.

den om Goda rutiner

 

Stress är vår tids folksjukdom och forskning ger oss goda råd för att hålla stress och ångest inom sunda ramar. Motion, avslappning och övningar i medveten närvaro är några av de saker vårdguiden tipsar om. Den här punkten har jag indirekt hämtat från bibeltexten, än mer från vår tids forskning. Vi vet idag att daglig motion är bra för oss, det hjälper oss att slappna av och få kroppen i balans.

 

Idag är det här områden som människor i vårt samhälle är beredda att lägga mycket tid och pengar på. Den fysiska och mentala hälsan ligger högt upp på vår prioriteringslista.

 

Idag har jag gått igenom nyckelfaktorer som vi kristna har för att leva ett sunt och hälsosamt liv! Att öva sig i medveten närvaro utan att ha en yttre trygghet kan vara avgrundslöst, och att vila tankarna tills det blir tomrum utan att DHA kan fylla på med sin frid. Vad gör det med människan då? De övningar vi gör, att överlämna våra liv i Guds händer kombinerat med min kunskap om vem Gud är och vem jag är i Honom. De skapar vägar till fullständigt helande även för de som brottas med ångest och depression. Det är inget nederlag som kristen att drabbas av depression eller ångest, hela bibeln är full av personer som varit där. Men vi får hjälp att möta det som vi brottas med genom Guds ord, det är inte meningen att vi ska acceptera känslorna och leva med dem tror jag. Vi kan bli fria men det är en process i oss, en kombination av känslor, kroppens naturliga reaktioner och vår förmåga att sätta vår tillit på Gud.

 

Här har vi som Kristi kropp något som är så eftersökt i samhället idag. Här har vi verkligt helande att erbjuda. Och det vi kan erbjuda kostar inga tusenlappar! Men vi ska inte drabbas av bitterhet över att folk väljer new age eller mindfullnesskurser. Jag tror vi behöver rannsaka oss själva. Vilka signaler sänder vi ut kring vår livsstil och vad vi prioriterar? Får Guds kärlek göra under i oss? Hinner vi själva med? Eller dukar vi under av livets stress? Idag har vi möjlighet att rannsaka oss själva.

 

En gudstjänstfirande gemenskap har i sig själv flera goda rutiner. Bönen och förbönen är övning att vara närvarande och acceptera verkligheten som den är, i nattvarden tar vi emot något som är större än oss själva och som är en hjälp att leva ett liv där vi aldrig räcker till. Undervisningen fyller på med kunskap som hjälper oss att orientera oss i livet. Och gemenskapen runt kaffeborden hjälper oss att sätta allt i ett sammanhang.

Men när ångesten kommer så hjälper det inte att ha en församlingsgemenskap där dessa rutiner lever. Jag behöver också ha goda rutiner i mitt liv, rutiner som fördjupar relationen med Gud, rutiner som fyller på med Guds ord i mitt liv och rutiner som gör att min kropp får både återhämtning och motion. När psalmisten hamnade i sin ångest hade han ord att påminna sig om i sin bön till Gud, ord som lyfte blicken, som påminde om honom om var hans verkliga trygghet ligger.

 

Ångest är en naturlig del av livet, men den säger ofta något till oss. Ibland kan den säga oss att vi inte har vår fulla tillit på Gud. Att vi sätter vårt hopp och vår trygghet på andra saker runt oss. Idag har vi möjlighet att rannsaka och lägga ifrån oss de falska tryggheter som tagit Guds plats.

Tänk vilken fantastisk möjlighet vi har som Guds barn! Vi är inte utelämnade till oss själva vi har tillgång till den levande Guden som kan möta varje oroad själ och ge oss frid. Amen

This entry was published on 6 december, 2014 at 15:00 and is filed under Existentiell hälsa. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: