yosofine

depression och andlig kamp

Det pågår en strid om våra liv och den striden tar sig uttryck i våra kroppar genom våra känslor och tankar. Depression är ett tillstånd vi kan hamna i. Anledningen till att vi kommer dit är många. Ibland är det på grund av att vi inte har fått rätt perspektiv på våra liv, vår tillvaro och vår inre smärta. Ibland har det med konkreta livssituationer att göra. Oavsett vad som orsakat detta tillstånd så finns det en väg ut ur den! Den goda nyheten är att vi inte är dömda att vara låsta i depression. Gud vill läka våra sår, Han vill hjälpa oss möta våra rädslor och Han vill leda oss ut i frihet.

Jag tänkte dela hur jag har lärt mig att se på det här utifrån ett bibelord från Matt 6:33 ”Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.” När jag var liten läste mamma den här versen för mig och det var liksom hennes lösning för nästan vad som helst som hände i livet. Har ibland tyckt att det är väl enkelt att säga så för varje situation som jag ställs inför. Men har insett att det är djupare än så. Att söka Guds rike handlar inte om att förtränga det som just nu händer i mitt liv. Att söka Guds rike först i det som händer i mitt liv är att lyssna på den röst som talar utifrån det som kännetecknar Guds rike. Det var inte förrän ikväll som jag insåg hur det påverkat mig på ett väldigt påtagligt sätt i min kamp mot ångest, oro och sår som jag behövt bearbeta och göra upp med.

En sak som jag upplever tydligt kännetecknar depression är känslan av hopplöshet, ofrihet, rädsla för olika saker och bottenlös sorg. Vi får känna dessa känslor men vi ska inte tro på att de är slutdestinationen för oss! Guds rike kännetecknas av, frid, frihet, kärlek, mod, förlåtelse, försoning, glädje och helande. Det är beskrivningar vi hittar i Bibeln och som gäller också för oss idag. (Läs t ex Rom14:17, Luk 11:20 mm)

Guds rike är inte en stat eller nation som ska upprättas det verkar inte ha med det att göra alls. Guds rike beskrivs istället som något som bor i oss (Luk 17:20-21). Det är ett andligt medborgarskap och det handlar om våra känslor, inre bilder, tankeliv och erfarenheter.

Att söka Guds rike först handlar därför om att i kampen då lögnen om att du inte kan bli förlåten, inte kan bli älskad eller inte kan bli hel istället välja att tro att du kan bli förlåten eftersom det står så i Guds ord, att du visst är älskad och att Jesus dog för alla våra sår och sjukdomar. Det finns inget område som inte Guds nåd och kärlek täcker in. Allt annat som vill få oss att tro att det är kört, att det inte finns hopp, att vi får leva med smärtan är ren och skär LÖGN.

Här kommer den andliga kampen in. För känslan som vill få oss att tro på hopplösheten är stark och vi kan luras att tro på den eftersom den ofta blir ett med vår vardag. Den onde vill slakta, förlama och förgöra oss står det i bibeln. Det blir därför viktigt att när de känslorna kommer be ut vad som är sant i våra liv. Inte förtränga att det är jobbigt eller skjuta det åt sidan utan våga titta den där känslan i ögonen och säga ”Guds nåd är att det  inte är ute med mig”. Det är en andlig kamp som tar sig uttryck i våra kroppar.

Gud vill aldrig att vi ska förtränga våra känslor eller ljuga för oss själva om hur det ligger till. Ibland kan det ta tid att våga se lögnen i ögonen, kroppen har också skyddsmekanismer som gör att vi ibland gömmer minnen och erfarenheter. Det är bra att känna till hur kroppen fungerar, hur den reagerar på stark emotionell stress, på oro, rädsla osv. Men vi har också en väg ut ur detta. Om vi vågar sätta Guds rike först och tro att det gäller också i våra liv så har vi en möjlighet att möta lögn efter lögn, bearbeta såren, ta emot läkedom och befrielse genom att vi tror på att det finns nåd, hopp, kärlek och frihet för oss.

Vi är inte skyddade från depression men vi är inte dömda att vara fängslade av dem. Depressioner kan ibland komma för att vi har saker som Gud vill läka i oss. Det blir tider då sår gör sig påminda, minnen dyker upp eller rädslor förlamar. Men de kommer inte för att vi ska tappa hoppet och misströsta utan för att Gud vill hela oss och upprätta oss till de fria människor han skapat oss till att vara.

Jag vill avsluta med meningen som präglat mig i många år. ”Att bli helig är att bli hel. Om synden gör oss trasiga, skeva och mindre människa gör helgelsen oss tvärtom mer hela, mer sanna och mer människa!”

Det finns därför inget bättre vi kan göra när stormen viner än att ta Gud i handen gå ut och möta stormens öga. Det finns hopp, Guds nåd varar i evighet.

This entry was published on 12 februari, 2015 at 21:00 and is filed under Existentiell hälsa. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: