yosofine

anden upplyser oss om vårt verkliga tillstånd

I perioder så talar Gud tydligt genom att låta olika sammanhang tala om samma saker, eller olika forum lyfta samma tema.

Jag har just nu flera olika teman på gång samtidigt med Gud men med olika intensitet. Det har varit tydligt vissa veckor vad det är som Gud vill upprätta, hela eller göra upp med i mig. Det kan handla om att jag känner mig extra känslig på ett område och under just den tiden så kan vänner eller andra personer från oväntade håll ta upp ett ämne relaterat till det som är känsligt. Jag hade t ex en vecka då jag brottades med tanken på hur Gud använder oss och där jag frestades att tänka att Gud utnyttjat mig för att nå fram till en annan person så att den personens resa kunde ta fart. Andra personer dök upp i min närhet och ville lägga in mening med min situation och pratade utifrån exakt samma utgångspunkt som min frestelse. En god vän reagerade starkt över mina tvivel och hjälpte mig på så sätt att hålla orientering bland alla känslor och reaktioner. Under den veckan hände flera saker som gjorde just det här aktuellt i mitt liv. Jag ställdes inför flera konkreta situationer där jag var tvungen att tala ut att jag inte tror att Gud utnyttjar mig eller någon annan. Att jag inte har hela bilden och inte heller ska söka mening i allt som händer mig hela tiden.

Så där kan det hålla på. Ibland är det bilder med samma tema som dyker upp i mitt flöde på instagram och pinterest. Bilder som just då talar till mig eftersom de rör ämnen som jag just då brottas med. Då får jag på nytt göra val. Antingen se det som att Gud har teman med mig för att få mig att växa och låta bilderna tala tro och hopp och så frön i mitt liv. Eller så tar jag bilderna och använder dem för att lyssna på tankar om hur omöjligt allt är och hur hopplöst allt känns. Tydliga vägval där det negativa ofta är förinställd och jag istället aktivt måste välja ett annat sätt att se och tänka på situationen.

Som troende har vi en sån skatt i Bibeln. Men vi måste våga tro på att det som står där i är sant. Det är först när vi tror att det är sant det som står om Gud eller det som står om hur Han ser på oss. Det är först då som texterna kan leva ett eget liv i oss. Jag använder ofta bibeln som mottankar och affirmationer. Ofta är det tydligt hur Gud vill få mig att växa ur ett sår eller ett karaktärsdrag som inte ärar Honom. Då leder Han mig in i teman där predikningar, krönikor, inredningsreportage eller människor på stan kan tala utifrån samma ämne till mig.

Jag tror Anden jobbar så med oss. Men vi kan också välja att tro att vi blir påminda om sår eller jobbiga saker för att bli nedtryckta i våra skor eller för att behålla offerkoftan på. Men det tror inte jag är sanningen om våra liv. Jag tror sanningen är att Gud vill att vi ska vara fria, älskande, levande människor. Jag tror Gud vill att vi ska bli fullständigt hela på insidan och utsidan och det sker genom att vi inser vårt verkliga tillstånd. Den som upplyser oss om vårt verkliga tillstånd är sanningens Ande som kommer från Gud. Anden ledde ut Jesus i öknen där han blev frestad. På samma sätt blir vi ledda ut i ökenperioder där vi blir frestade att tappa tron på att Gud är med på livets alla områden. Ökenperioderna smärtar och är jobbiga. De kan kännas orättvisa och ologiska till en början men om vi vågar lita på Gud hela vägen och väljer att tro att Han kommer leda oss igenom det som vi frestas i så kommer vi så småningom förstå poängen med den perioden.

Anden upplyser oss om vår verkliga tillstånd. Ofta förstår vi inte att det är Anden som talar till oss utan tror det är attacker som vill förstöra den lilla frid vi lyckats kapsla in. Men Gud vill inte att vi ska kapsla in frid, Han vill att vi ska äga den fullt ut och att vi ska vila i den. Det får vi genom att lyssna till Anden, ta Gud vid handen och möta känslor och tankar med ord från Bibeln.

Tids nog kommer du se. Tids nog kommer du förstå. Tills dess får vi hjälpas åt att be, tro och hoppas åt varandra!

This entry was published on 26 mars, 2015 at 21:48 and is filed under Existentiell hälsa. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: