yosofine

teologi för hopplösa del 2

”Gud vet bäst vad som är oss nyttigt, och allt vad Han gör är till vårt bästa. Om vi blott kunde inse hur mycket Han älskar oss, skulle vi ständigt vara redo att med helig sorglöshet mottaga ur Hans hand både det ljuva och det bittra, ty allt som kom från Honom syntes då gott. De tunga sorgerna förefalla oss så omöjliga att uthärda endast därför att vi se dem i ett falskt ljus; såg vi dem i ljuset av Faderns kärlek och besinnade att det är Han som tillåter att vi blir förödmjukade och hårt ansatta, skulle de förlora sin bitterhet.

Hela vår strävan i detta livet bör gå ut på att lära känna Gud.

Ju bättre man känner Honom, desto ivrigare åstundar man att ytterligare lära känna Honom. Och då kunskap vanligen är kärlekens måttstock, skall vår kärlek bli större i samma mån vår kunskap blir djup och omfattande, och vi kommer då att älska Gud lika mycket i sorg som glädje.”

Vidare skriver Broder Lorens att vi inte ska söka efter nådebevis hur häftiga de än må vara. Därför att nådebevisen, tecknen, eller känsloupplevelserna för oss inte närmare Gud. Det som för oss närmare Gud är enkla handlingar i tro som kommer ur äkta kärlek. Det är när vi vågar lita på Guds ord och agera utifrån den tron även i våra motiga liv och omständigheter som vi börjar inse hur nära Gud är och hur aktiv Han är.

Ganska ofta när det är tufft börjar vi söka efter tecken och mening. Vi letar efter vad Gud menar med det här. Den jakten kan bli väldigt smärtsam då det oftast är så att vi inte direkt kan se mening eller en poäng på en gång. Det betyder inte att det inte finns en mening, men den kanske inte blir tydlig förrän långt långt senare. Istället handlar det många gånger om att byta perspektiv. Att söka efter Guds mening med det som händer i mitt liv håller fast mig i mitt mänskliga perspektiv och på en självupptagen jakt efter Guds kärleksbevis. Istället tror jag vi ska sluta leta efter en poäng och vända vår blick på vem Gud är oavsett allt det här som händer mig.

Det är när jag vänder min blick till Gud som de små handlingarna i tro blir möjliga. För när jag fokuserar på vem Gud är oavsett vad jag är med om i mitt liv så kommer jag så småningom våga ta steg för att Hans kärlek och omsorg också gäller i mitt liv. Det innebär tillexempel att jag inte kan bli bitter för det jag är med om för jag måste överlåta till Gud att bestämma vad som är rätt eller inte av det jag är med om.

Det innebär såklart inte att vi ska tillåta vad som helst att hända. Vi ska stå upp för det vi tror är rätt och sant även när det kommer till hur vi blir behandlade av andra människor. Självklart ska vi markera gränser när vi upplever att vi blir felbehandlade. Men det är inte alltid vi ska skylla allt på människorna som behandlar oss fel. Var är Gud i det som händer?

Hur hemskt det än kan låta så tror jag det är så att Gud tillåter saker hända i våra liv, ibland hemska saker, för att det ger oss möjlighet att växa och bli hela. En del saker som händer är också en konsekvens av att vi lever i en fallen värld. Ondskan får mycket utrymme eftersom många goda sitter i tysthet. Så länge inte de goda arbetar för att utbreda godheten runt om i världen så får ondskan stort utrymme och det får konsekvenser. Orättvisa, sårande och traumatiska konsekvenser. Därför har vi som kristna ett ansvar att stå upp för det som är sant och riktigt, vi har ett ansvar att stå upp för de svaga, skipa rätt och befria de fångna. Detta tror jag inte vi ska göra genom politiken främst utan genom våra vardagliga liv. Genom sättet vi möter motstånd i våra egna liv.

När vi möter motstånd ska vi alltså inte söka mening med det eller be att Gud snabbt gör att det försvinner. Vi ska istället se det som en övning att våga lita på att den Bibeln säger att Gud är håller och går att leva på. När vi gör det ändras vårt perspektiv och vi blir befriade från vår självupptagenhet och öppnar dörren till nya mirakler.

This entry was published on 16 april, 2015 at 20:43 and is filed under Existentiell hälsa. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: