yosofine

tankar på en långfredag

Hur ska vi kunna tro att Jesus dog för vår kamp och det mörker vi lever i? Hur ska vi kunna tro att Jesus dog för just min sjukdom, just min kamp? Det är för bra för att vara sant.

Fast det är just det som det inte är. Det är så här bra men det är svårt att förstå. Det visar lärjungarna också när vi får följa dem efter korsfästelsen. De förstod det inte. De sörjde Jesus på riktigt, de sörjde att han dog och alla drömmar de hade försvann i och med det. Nu var det totalt hopplöst. Nu var de helt utan tröst. För en sådan här chans att göra revolution den kommer inte igen. Trots att Jesus så ofta talade om hans död och om att Han kommit för något större så hade det inte gått in.

Inte så konstigt. Har Jesu död och korsfästelse gått in i oss? Förstår vi fullt ut vad den innebär i våra liv? Förstår vi att Han tog alla våra omöjligheter på sig? Eller har vi hängt upp oss vid hur vi tänker att Gud ska rädda oss så att vi inte ser de under Han redan gör? Ser vi hela bilden?

Idag påminns vi om att Jesus dog på korset, när Han dog tog Han all sjukdom, han led våra plågor, Han blev pinad för de fel vi gjort. Han tog det på sig för att vi skulle helas, hans sår ger oss läkedom.

Men det är många gånger för bra för att vara sant. Det är svårt att ta in att det här gäller också mig. Att mina olika bekymmer det var något Jesus tog med sig ned i döden. Därför är det så viktigt att vi dagarna som kommer tar tid att leva oss in i hur det måste ha känts för lärjungarna. Hur de måste ha känt besvikelse och sorg. De måste ha haft tusen frågor och ingen som kunde ge ett vettigt svar. Var de än vände sig så fick de antingen bara samma hopplöshet tillbaka eller någon som försökte släta över allt och säga att det var nog inte Guds son ändå eller någon annan förklaring som bara gjorde att besvikelsen mot Gud blev större.

Idag påminns vi om att Jesus dog för våra synder, för vår kamp och för våra omöjligheter. Han tog med dem i graven, ned i dödsriket och där visade han en gång för alla vem som är Kungars Kung.

Vi har facit, vi vet vad som händer på söndag. Men idag får vi ta det i våra liv som fastnat, våra sår, vår sjukdom och alla våra omöjligheter och lägga vid korset. Där får vi lägga dem som ett tecken på att vi tror att Han är Guds son, vår enda riktiga räddare. Här vid korset får vi lämna allt det som stör våra liv idag och Jesus tar dem med ned i döden.

Här vid korset lär vi oss hur ett liv i tro ser ut, vi vet inte hur, vi ser kanske inte ens en lösning, det ser egentligen ganska mörkt och hopplöst ut. Men vi fäster vår blick på Jesus, vi väljer att tro att det som står i Guds ord är sant och vi håller fast vid de löftena och lämnar alla frågor, all sorg, all smärta och alla omöjligheter vid Jesu kors och sen får vi vänta på att Gud får göra det under vi redan vet att Han klarar av. Vi får vänta på Jesu uppståndelse och på Hans totala seger över alla våra omöjligheter, över all vår smärta och all vår kamp. Idag lever vi kanske i väntan på en räddning. Men den kommer ja den är snart här! Hur kan jag säga det? Jo se på korset se vem som hänger där idag för den räddning vi just nu ber om se på honom som tar kampen om just vårt liv.

This entry was published on 25 mars, 2016 at 19:39 and is filed under Existentiell hälsa. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: