yosofine

De förtorkade benens dal..

För några veckor sedan höll jag en pingstpredikan om livet med DHA. Jag valde att utgå från en av mina favorittexter då den inger så mycket hopp på så många olika sätt. Tänkte att jag under den här sommaren kunde dela med mig av den! Så här kommer den första delen om 6 principer som lär oss det naturligt övernaturliga livet med Gud!

Hesekiel 37:1-14

Gud leder oss till dalar, Han låter oss se förödelse runt omkring oss.

Hes 37: 1 Herrens hand rörde vid mig, och med sin ande förde han mig bort och satte ner mig i dalen. Den var full av benknotor. 2Han ledde mig runt, och jag såg dem ligga överallt i dalen, helt förtorkade.

I mötet med Gud ställs vi inför verklighetens tillstånd. Vi kan inte längre blunda för hur verkligheten ser ut. Det är som att skygglappar tas bort från våra ögon och vi drabbas av nöd för den rådande situationen. Hjärtan reser sig mot orättfärdighet och mänsklighetens lidande. Att drabbas av den nöden innebär för många en kamp i tron. Hur kan Gud tillåta all denna nöd? Hur kan Han tillåta alla människor som drunknar där i medelhavet när de flyr för sina liv? Varför griper Han inte in?

Eller gör Han det? I texten möter Gud Hesekiel och sen för Gud honom till en plats där han får se förödelsen. Gud leder honom till en dal som är full av benknotor. Hesekiel går runt i dalen med Guds ledning och ser alla benknotor ligga överallt, helt förtorkade. Gud för honom till en dal, han leder honom runt där bland döden och förtvivlan. Kan det vara så att Gud griper in genom att göra nöden synlig för oss? Genom att låta våra hjärtan bli drabbade av all förödelse, genom att vi får känna smärtan. Det som händer i mötet med Gud är att våra hjärtan kommer till liv, vårt känsloliv drabbas av längtan efter Guds rike. Och vi kan inte längre fortsätta leva som blinda för våra hjärtan har drabbats av nöd. Gud vill inte att vi ska sitta passiva och se på, Han bjuder oss att bli en del av Hans frälsningshistoria.

Jag har kanske delat det här nyårsbrevet någon gång förut men det är värt att läsa igen för det uttrycker just det här hur Gud bjuder in oss att bli svaret på våra böner:

Kära Gud,

Det stör mig att över en billion människor svälter varje dag. Jag ber att Du under året 2011 ska se till att alla människor får tillräckligt att äta.

Vänliga hälsningar

En omtänksam människa

Svar:

Kära omtänksamma människa!

Det krossar mitt hjärta att mina barn svälter. Om du bara tog din andel av världens resurser och uppmuntrade andra att göra detsamma, skulle alla ha tillräckligt att äta.

Med Kärlek

Gud

 

Den helige Anden upplyser oss om verkligheten. Den upplyser oss om vårt eget och världens tillstånd. Joh 16: 7-8 ” 7Men jag säger er sanningen: det är för ert bästa som jag lämnar er. Ty om jag inte lämnar er kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går skall jag sända honom till er, 8och när han kommer skall han visa världen vad synd och rättfärdighet och dom är.”

Kyrkans uppgift är inte att skuldbelägga eller få människor att känna skam. Även om vi har gjort oss skyldiga till det genom historien. Anden berör våra hjärtan och när vi blir berörda kan vi mycket väl känna både skuld och skam över saker i våra liv. Det är Guds Ande som rör vid oss för att ge oss en möjlighet att bli fullständigt fria från det som tynger och binder. När våra hjärtan blir berörda av Guds Ande är det bäst att kapitulera, då är det bäst att ge upp försöken att släta över, att dölja eller förtränga det som skaver. När våra hjärtan drabbas är vi som allra närmast en fullständig frihet, den frihet som bara Jesus kan ge.

 

Bön: Herre du vet mycket bättre än vi hur trasigt och olyckligt livet ser ut att vara på många håll i vår värld. Du vet hur döden breder ut sig och hur hopplösheten verkar vara gränslös. Hjälp oss att inte drabbas av modlöshet utan fortsätta fästa blicken på ditt ljus och på det hopp om att du en dag ska torka alla tårar från våra kinder. Vi ber att du ska ge oss kraft att göra det vi kan för att sprida kärlek och hopp till dem som behöver det allra mest. Hjälp oss att aldrig tappa modet och kom med nytt liv till allt det som är torkat och dött! Amen

This entry was published on 13 juni, 2016 at 20:07 and is filed under Existentiell hälsa, Omvärlden. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: