yosofine

Gud ber oss att tala tro, liv och hopp

Del 2 i sommarens serie om de förtorkade benens dal.

Hesekiel 37:3 Han frågade mig: ”Människa, kan dessa ben få liv igen?” Jag svarade: ”Herre, min Gud, det vet bara du.” 4Han sade: ”Profetera och säg till dessa ben: Förtorkade ben, hör Herrens ord! 5Så säger Herren Gud: Jag skall fylla er med ande och ge er liv. 6Jag skall fästa senor på er, bädda in er i kött och dra hud över er, jag skall fylla er med ande och ge er liv. Då skall ni inse att jag är Herren.”

 

Gud ställer frågan. Är det möjligt att den här situationen kan förändras? Här ställs vår tro på prov. Tror vi på det vi säger att vi tror på. Är det möjligt att det här omöjliga kan bli möjligt? Vågar jag lita på Gud eller förlitar jag mig på något av världens trygghetsmarkörer? Var har jag placerat min tillit?

 

Herre min Gud, det vet bara du. Hesekiel behöver inga forskningsrapporter för att svara på frågan. Han behöver inte reda ut hur det vetenskapligt är möjligt för situationen att förändras. Hans tillit står till Gud. Hans världsbild är grundad i att Gud har skapat världen, att allt är till genom honom. Det gör något med hans blick. Det gör något med hans tro. Tron hänger inte på vad han vet är möjligt. Tron hänger på att han tror att Gud är den Gud säger sig vara.

Hesekiel tvingas inte göra något som går utanför hans världsbilds grund. Han blir uppmanad av Gud att tala tro, liv och hopp in i de förtorkade benen. Något som är grundläggande i den kristna tron, något som hela bibeln är full av. Relationen med Gud talar tro, hopp och liv in i människors situationer. När Gud ber oss ha tro behöver vi inte frambringa den själva. Vi kan välja att tro på de beskrivningar som redan finns återgivna. När vi uppmanas tala hopp och liv behöver vi inte ta stora ord i våra munnar utan vi kan citera direkt från skriften, vi behöver inte ens känna att vi måste ha erfarit det vi talar ut. Det räcker med att citera de löften som finns i Bibeln, det räcker med att bestämma sig för att tro att det som står i Bibeln är sant. Det är Gud som vet vad som är möjligt, det är Han som ska göra förvandlingen vi behöver inte ens veta på vilket sätt Han kommer förändra situationen.

This entry was published on 27 juni, 2016 at 21:21 and is filed under Existentiell hälsa. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: