yosofine

Gud håller vad Han lovat

Nu har vi kommit fram till sista delen av bloggserien utifrån Hesekiel 37 om de förtorkade benens dal. Min bön är att vi ska lära oss ännu mer att vara i funktion utifrån de 6 delar jag delat med mig av. Att vi skulle våga se verkligheten så som den verkligen är. Att vi vågar följa Gud och det Han kallar oss till, att vi alltid talar tro, hopp och liv särskilt in i de situationer som verkar totalt döda och omöjliga att göra något åt. Att vi vågade tro och lita på Guds löften om ett liv i överflöd med Honom som ger oss allt det vi behöver om en ljus framtid och om upprättelse. Del 6: Jag skall göra som jag har sagt, säger Herren

 

14.” …Då skall ni inse att jag är Herren. Jag har talat, och jag skall göra som jag har sagt, säger Herren.”

 

En av de bästa lovsånger jag vet är ”Allt som du har sagt”. Därför att den på ett så genialiskt vis påminner om Guds löften till oss utan att specificera exakt hur eller på vilket sätt Gud ska låta dem ske. Jag vet inte om ni gått på den nöten än men jag har vid flera tillfällen lurats in att beskriva exakt på vilket sätt Gud ska förändra en situation och trott att om jag bara ber tillräckligt mycket och tillräckligt specifikt så kommer det att ske.

 

Jag tror vi ska be specifika böner, att vi ska berätta alla våra behov och önskningar till Gud. Men det är inte samma sak som att bestämma hur Gud ska svara på mina böner. De gånger jag varit bombsäker på hur Gud ska svara och bett enligt det svar jag vill ha så har det oftast bara lett till besvikelse.

 

Varför svarade Gud inte på mina böner? Ja kanske därför att de var enligt min vilja och inte Hans. Kanske för att jag lurats att tro att min version av situationen är mest korrekt och den som Gud kommer gå på. När det i själva verket är så att livet och världen inte kretsar kring mig. Utan att mitt liv kretsar kring Gud. Det är Hans vilja för mitt liv, för världen och vår historia som det handlar om. Jag kan bli en del av det men inte utifrån min egna envisa vilja utan utifrån Guds vilja. Det är skillnad det.

 

Gud har full koll på våra liv. Han vet varför vi finns till just nu och just här. Han är inte utom räckhåll och Han är inte förvirrad över vår verklighet. Han vet, Han är inte förvånad, eller modlös över vårt tillstånd. Gud har full koll och vi får lära oss att lita på Honom, lära oss att tro att allt är möjligt för honom. Lära oss att vid varje ny situation vi ställs inför svara : ”Herre, min Gud, det vet bara du.”

 

Kan vi tro att de torra benen ska få liv igen? Kan vi tro att de förtvivlade situationerna kan bli förändrade? Är vi beredda att vara lydiga och tala tro, hopp och liv? Är vi villiga att stå till Guds förfogande och låta de gåvor jag fått bli använda för Hans rike? Är jag beredd att ge av det jag är bra på, av de nådegåvor jag har? Är jag beredd att lägga ned strävan efter att uppfylla mina livsmål för att ställa mitt liv till Guds förfogande?

 

Om vi verkligen längtar efter liv har vi här redskap som ger utrymme för livet. Om vi svarar ja utifrån de här 6 principerna så

Allt som är bestämt det som står skrivet, kommer att ske förr eller senare, allt som du har sagt…d vill möta vår längtan eftgör vi vad vi kan för att Guds liv ska kunna blåsas in i de förtvivlade situationer vi befinner oss i. Men kan vi verkligen lita på att Gud kommer att förändra situationen? Kan vi verkligen lita på att Gud vill möta vår längtan efter liv? Kan vi verkligen tro att det är möjligt?

 

”Allt som du har sagt, allt som du har lovat, kommer att ske förr eller senare. Allt som är bestämt det som står skrivet, kommer att ske förr eller senare, allt som du har sagt…”

 

Somliga menar att religionen har spelat ut sin roll. Att människor idag hellre gör yogapass än går till kyrkan. Till och med inne i kyrkan tvivlar vi på om det här verkligen är sant. Men vi håller ändå ut för vi tror någonstans på det där livet som sprudlar.

 

För en tid sedan på pingstafton vann den låten som jag upplevde berörde mest på eurovision song contest. Det var en sång som uttryckte smärtan över ett folks förföljelse. Sången tävlade mot otroligt välproducerade, exakt inövade nummer som förmedlade precis ingen känsla alls. Det såg bra ut, lät bra men rörde inte vid oss. När juryn hade lämnat sina röster hade en av dessa låtar hamnat i toppen. Men när Europas folk lämnat sina. Då var det något helt annat som blev resultatet. Jag var ärligt talat förvånad, jag trodde inte det skulle gå hem. Men jag upplevde det som en stark hälsning. På pingstafton röstar det europeiska folket på den sången som berört dem mest, som handlade om något som var på riktigt. Som beskrev verkligheten utifrån hjärtats förtvivlan. På pingstafton visade Europa att vi fortfarande längtar efter genuinitet och substans. På pingstafton av alla dagar blev människans längtan efter det som är äkta väldigt påtaglig.

 

Avslutning

Jesaja 43:16-21

16Så säger Herren,

han som gjorde en väg genom havet,

en stig genom mäktiga vatten,

17han som lät hästar och vagnar

och starka kämpar rycka ut:

där ligger de och reser sig inte mer,

utsläckta, som en slocknad veke.

18Men glöm det som förut var,

tänk inte på det förgångna.

19Nu gör jag något nytt.

Det spirar redan,

märker ni det inte?

Jag gör en väg genom öknen,

stigar i ödemarken.

20Vilda djur, schakal och struts, skall prisa mig,

för att jag frambringar vatten i öknen,

floder i ödemarken,

så att mitt folk, det utvalda, får dricka,

21det folk som jag har skapat åt mig.

De skall sjunga mitt lov.

 

Amen

 

This entry was published on 31 juli, 2016 at 10:17 and is filed under Existentiell hälsa, Ledarskap. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: